Maak van je team ambassadeurs en zij creëren ambassadeurklanten

Klantgericht Team

Het Ambassadeurs Model© bestaat uit vijf elementen, namelijk klantonderzoek, klantstrategie, klantgericht leiderschap, klantgerichte werkprocessen en klantgericht team. Wanneer alle elementen uit het Ambassadeurs Model© goed zijn ingericht en toegepast staan alle stoplichten binnen je organisatie op groen licht om daadwerkelijk van klanten ambassadeurs te maken. Hieronder gaan we in op het onderdeel klantgericht team.

 

Bevlogenheid en betrokkenheid opwaarderen

Om ambassadeurs te creëren van klanten, is het belangrijk om eerst ambassadeurs van je medewerkers te maken. Zorg ervoor dat je medewerkers betrokken en bevlogen zijn bij je organisatie: Buiten winnen is binnen beginnen!

Bevlogenheid en betrokkenheid hebben een positieve invloed op het bedrijfsresultaat. Een bevlogen medewerker levert 12% meer rentabiliteit, 18% meer productiviteit en 12% meer klantgroei ten opzichte van een niet bevlogen medewerker. Bovendien is het ziekte verzuim van een bevlogen medewerker lager.

 

De eerste stap om het team klantgerichter te maken, is het vergroten van de bevlogenheid van je medewerkers. Maar hoe pak je dat aan? Hoe kan je de betrokkenheid vergroten en hoe maak je je medewerkers blij en gemotiveerd?

De betrokkenheid verhoog je door:

  • Je medewerkers te betrekken in de klantstrategie
  • Zelf verantwoordelijkheid en ruimte te geven om beslissingen te nemen

 

Leer van medewerkertevredenheidsonderzoek

Er is veel onderzoek uitgevoerd naar de medewerkertevredenheid. Uit deze onderzoeken blijkt dat voor medewerkers de volgende onderdelen leidend zijn in de tevredenheid van medewerkers:

  1. Sfeer/prettige collega’s
  2. Leuk werk
  3. Goede leidinggevende

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is salaris een veel minder belangrijke factor bij het bepalen van de medewerkertevredenheid.

 

Richt je op de kartrekkers

Een ander aspect dat belangrijk is bij het creëren van een klantgericht team is je te richten op de kartrekkers binnen de organisatie. Binnen iedere organisatie zijn er medewerkers die vooraan staan en de kar trekken. Dit zijn de enthousiaste en bevlogen medewerkers die de organisatie vooruit willen helpen. Over het algemeen behoort 9% van alle medewerkers binnen een organisatie tot dit type. Daarnaast zijn er medewerkers die met de stroom meegaan. Ze staan op de kar. Zijn niet bijzonder enthousiast, maar klagen ook niet. Ongeveer 80% van de medewerkers bestaat uit dit type. Ten slotte zijn er een aantal medewerkers die de kar tegenhouden.

Vaak richten bedrijven zich op de medewerkers die de kar tegenhouden. Er wordt dan geprobeerd om deze mensen toch mee te krijgen. Als je je juist richt op de enthousiastelingen die de kar trekken, dan zullen zij hun enthousiasme overbrengen op andere medewerkers.

Enthousiasmeren en eigen ambassadeurschap creëren

Het is belangrijk om je medewerkers te enthousiasmeren. Maar hoe doe je dat? Met de volgende 3 tips creëer je ambassadeurs.

 

1. Uitdaging

Allereerst is het belangrijk om je medewerkers een uitdaging te geven. Formuleer hierbij SMART doelen. Evalueer na een tijd hoe het gaat.

 

2. Beloning

Een beloning kan je geven in geld, maar ook in woorden. Geef eens een compliment, dit wordt veel meer gewaardeerd dan je denkt. Mensen die vaker een compliment krijgen maar ook mensen die vaker een compliment geven zijn enthousiast. Stimuleer dus dat er complimenten worden gegeven en geef zelf daarin ook het voorbeeld.

 

3. Continu (positieve) feedback

Wij mensen zijn alerter voor negatief nieuws. Dat komt door onze voorouders. Zij moesten jagen en tijdens het jagen moesten zij opletten op gevaar. Daardoor is ons brein zo geprogrammeerd zodat wij negatief nieuws eerder signaleren dan positief nieuws. Er gaat als het ware een snelweg naar het brein voor negatief nieuws en een Bweg naar ons brein voor positief nieuws.

Nu is er wel 1 ding positief. Je kan de Bweg voor positief nieuws namelijk trainen zodat deze ruimer en toegankelijke wordt. Dit doe je door regelmatig positief nieuws te horen, lezen of zelf te benoemen: dus door successen van het bedrijf of medewerkers te delen! Het delen van positieve verhalen zorgt ervoor dat medewerkers in een positieve spiraal komen, enthousiaster en gemotiveerder worden.

 

Hoe kan je dit concreet doen binnen je bedrijf?

  • Positief rondje elke vrijdagmiddag (wat ging goed)
  • Successen delen van het bedrijf
  • Successen delen van medewerkers
  • Medewerker van de maand benoemen

Storytelling en ambassadeurschap

Ook storytelling draagt bij aan het creëren van ambassadeurs bij je eigen medewerkers. Zorg ervoor dat medewerkers weten waar je bedrijf voor staat. Wat zijn de drijfveren? Wat is de missie en visie van het bedrijf en wat wil het bedrijf bereiken. Creëer een gezamenlijk doel. Maar zorg er ook voor dat nieuwe medewerkers binnen het plaatje passen.

 

Wil je weten wat het van de klantgerichtheid van jouw team kan betekenen? Neem dan contact met ons op of meld je aan voor de inspiratiesessie ‘Van Medewerker naar Ambassadeur’.

Wil je meer weten over het creëren van een klantgericht team?

Kom naar de inspiratiesessie van Medewerker naar Ambassadeur