Kennis hebben van je klant is essentieel om klantgerichter te kunnen worden

Klantonderzoek

Het Ambassadeurs Model© bestaat uit vijf elementen, namelijk klantonderzoek, klantstrategie,  klantgericht leiderschapklantgerichte werkprocessen en klantgericht team. Wanneer alle elementen uit het Ambassadeurs Model© goed zijn ingericht en toegepast staan alle stoplichten binnen je organisatie op groen licht om daadwerkelijk van klanten ambassadeurs te maken. Hieronder gaan we in op het onderdeel klantonderzoek.

 

Als je weet wie jouw klant is, waar hij behoefte aan heeft en welke interesse hij heeft, dan is het veel makkelijker om je product of dienst aan te bieden. De kans dat hij ook daadwerkelijk gaat kopen vergroot je hiermee met wel 85%. Met klantonderzoek kan je essentiële feedback ophalen die als basis dient voor volgende stappen in het Ambassadeurs Model©.

 

Je kan bijvoorbeeld feedback ophalen over:

  • Welke behoeften hebben je klanten?
  • Wat vinden klanten van je aanbod?
  • Hoe wil je klant aangesproken worden?
  • Hoe kan je je klant bereiken?
  • Welke interesses hebben jouw klanten?
  • Hoe kan je je klant overtuigen?
  • Op welke social media kanalen zitten jouw klanten?
  • Waarom kiest een klant voor een specifiek merk of leverancier?

 

Klantonderzoek als input voor verbeteringen

Met de input uit klantonderzoek weet je hoe klanten over je organisatie denken en welke behoeften ze hebben. Met deze informatie weet je precies aan welke knoppen je moet draaien om de tevredenheid van je klanten te vergroten. Tevreden klanten kopen meer en vaker. Daarnaast zullen klanten die enthousiast zijn je aanbevelen aan anderen. Bovendien kan je de vraag van je klant beter aan laten sluiten op jouw aanbod. Als je hiermee aan de slag wilt, dan moet je wel weten waar die klant zo enthousiast van wordt. Klantonderzoek geeft je deze input.

 

Klantbeleving verbeteren met klantonderzoek

De houding van klanten is de afgelopen jaren veranderd. Klanten kopen vaak niet de producten die je aanbied, maar een oplossing voor hun probleem. Daarbij staat klantbeleving steeds meer centraal bij de aankoop van een product of dient. Het is daarom ontzettend belangrijk om te weten welke beleving klanten hebben van jouw organisatie en hoe je de beleving zo goed mogelijk kan optimaliseren naar de wens van de klant. Klantonderzoek is het perfecte middel om dit te achterhalen.

Wil je weten wat klantonderzoek voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op, klik hier voor meer informatie, of meld je aan voor de inspiratiesessie ‘Van Klant naar Ambassadeur’.

Wil je meer weten over de toegevoegde waarde van klantonderzoek?

Kom naar de inspiratiesessie van Klant naar Ambassadeur

Download hier ons e-book!

Ontdek in 7 stappen hoe je zelf succesvol onderzoek kan doen.

 

  Voorbereiding en opzet van een succesvol onderzoek

  Benaderen van respondenten en uitvoering van het onderzoek

  Rapporteren en aan de slag met resultaten