Een aantal vooraanstaande bedrijven hebben het centraal zetten van de klant helemaal omarmd. Coolblue is op het gebied van klantgerichtheid aanvoerder in Nederland. Maar onlangs werd ik positief verrast door een autobedrijf: Ames Autobedrijf om precies te zijn. Lees hier wat je kan leren van Ames om je klantgerichtheid te vergroten.

 

De kracht van mond tot mond reclame

 

Omdat we ineens geen beschikking meer hadden over een auto door een ongeluk, moesten we snel op zoek naar een vervanger. Via familie kwamen we terecht bij Ames. Mond tot mond reclame was bij ons dus een belangrijke voorwaarde om bij deze autogarage uit te komen. Maar hoe zorg je ervoor dat je ambassadeurs creëert zodat nieuwe klanten automatisch bij je terecht komen? Dat is onder andere het geven van aandacht.

 

Geef je klant aandacht

 

Voordat ik bij Ames ging kijken naar een auto, ben ik ook bij een andere autogarage langs geweest. Het grote verschil tussen die andere garage en Ames was aandacht. Werd ik bij de eerste garage kort gewezen op de beschikbare auto’s. Bij Ames kregen wij aandacht. De verkoper nam de tijd voor ons. Dit is een belangrijke factor geweest bij onze keuze.

Daarnaast kon de auto die we hadden uitgekozen heel snel geleverd worden. Op vrijdag hadden we de deal gesloten en op maandag konden we de auto ophalen. Daar waar ik bij de concurrent kon rekenen op een levertijd van minimaal 2 weken. Als je gewend bent om een auto voor de deur te hebben en deze ook vaak gebruikt, dan is een levertijd van 2 weken te lang. Door rekening te houden met onze behoefte, was de keuze voor ons snel gemaakt. Wij konden binnen 1 werkdag weer rijden in onze nieuwe auto.

 

Verras je klant

 

Ook na onze aankoop werden we opnieuw verrast. Ongeveer twee weken na aankoop ontvingen we via de post een bonsai boompje met een kaartje eraan. Op dit kaartje stond de vraag of de auto ons beviel en of we onze feedback wilden geven. Een verrassing blijft lang hangen en zorgt ook weer voor mond tot mond reclame. Denk zelf daarom eens na hoe je zelf je klant kan verrassen.

 

Voer klantonderzoek uit

 

Een ander punt waarvan je kan leren is het uitvoeren van klantonderzoek. Door actief feedback op te halen, leer je je klanten nog beter kennen en kan je beter inspelen op de behoeften die ze hebben. Hiermee kan je je klanttevredenheid vergroten, wat weer zorgt voor nieuwe mond tot mond reclame.

 

Geef een incentive

 

Om ervoor te zorgen dat klanten ook echt hun feedback achter laten, kunnen deelnemers aan het onderzoek een iPad winnen. Door een incentive weg te geven, stimuleer je klanten mee te doen en haal je meer waardevolle informatie op. Wil je feedback ophalen van je klanten, maar merk je dat klanten niet zo graag hun mening achter laten? Denk dan eens na over het weggeven van een incentive.

 

Welke tips kan je gebruiken om je klantgerichtheid te vergroten? Belangrijk is dan ook om hier echt mee aan de slag te gaan. Wil je stappen gaan maken op het gebied van klantgerichtheid? Kom dan eens naar onze inspiratielunch.

Wil je meer weten over het verhogen van je klanttevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur