Identificeer, stimuleer en activeer je ambassadeurs
Ambassadeurs
Wanneer alle elementen uit het Ambassadeurs Model© goed zijn ingericht en toegepast staan alle stoplichten binnen je organisatie op groen licht om daadwerkelijk van klanten ambassadeurs te maken. Met klantonderzoek, een klantstrategie, klantgericht leiderschap, klantgerichte werkprocessen en een klantgericht team, heb je alle stappen gezet om ambassadeurs te creëren. Dit brengt je tot de kern van ons Ambassadeurs Model©. Wanneer je ambassadeurs creëert is het belangrijk om de laatste stap, de kern van het Ambassadeurs Model© toe te passen. Bij de toepassing van deze laatste stap kan het rendement van Ambassadeurs zich verviervoudigen.
Een aantal bekende bedrijven zijn enorm gegroeid met de inzet van ambassadeurs. Ooit een tv-reclame gezien van automerk Tesla? Het marketingbudget van Tesla is 0 euro. En toch rijden er aardig wat Tesla’s op de weg. Allemaal door de inzet van ambassadeurs.
Om meer rendement uit ambassadeurs te halen is het cruciaal om het vliegwiel van het Ambassadeursmodel, de kern als het ware, in beweging te brengen en draaiende te houden. Als je dit niet doet dan gaat 75% van alle effort die je hebt gestoken in het creëren van ambassadeurs verloren in het rendement wat je uit ambassadeurs kan halen.
Identificeren
Allereerst zal je je ambassadeurs moeten identificeren. Wie zijn jouw ambassadeurs? Waarom zijn ze ambassadeur van je organisatie? Hoe uitten zij zich?
Stimuleren
Vervolgens zal je je ambassadeurs moeten stimuleren. Laat weten dat je waardeert dat ze jouw ambassadeur zijn. Geef je ambassadeurs echte aandacht!
Activeren
En uiteindelijk zal je je ambassadeurs moeten activeren. Geef ze de mogelijkheden om ook daadwerkelijk iets voor jouw bedrijf te kunnen betekenen. Bied ze een platform, geef ze tools. Beloon je ambassadeurs voor wat ze voor je doen.