Met klanttevredenheid valt of staat je organisatie. Met ontevreden klanten, zal je onderneming het niet gaan redden. Bestaande klanten zullen weglopen en het vinden van nieuwe klanten wordt erg moeilijk. Het is dus cruciaal om aandacht te besteden aan je klanttevredenheid. Met deze 6 tips kan je hier makkelijk en snel mee aan de slag.
1. Wees beschikbaar als de klant daarom vraagt
Zorg dat jij en je personeel zichtbaar en ‘vindbaar’ zijn voor je klanten. Dit kan je doen door simpele dingen toe te passen. Zorg er voor dat je openingstijden aansluiten bij de wens van je klant en zorg er voor dat je tijdens die openingstijden makkelijk en snel bereikbaar bent. Communiceer de openingstijden of wanneer je bereikbaar bent ook helder naar je klant. Vermeld de openingstijden en hoe ze je het beste kunnen bereiken op je website, op je social media kanalen en in de handtekening van je e-mail. Denk ook eens aan de zakelijke WhatsApp toepassingen.
2. Kom de belofte, die je in reclame maakt, na
Heb je zelf wel eens te maken gehad dat een bedrijf waarvan je zelf klant was zijn beloftes niet na kwam? Niets is zo vervelend als beloftes niet worden nagekomen. Dus doe geen loze beloften in reclame en advertenties. Supermarkt Jumbo belooft kanten dat ze bij de kassa nooit lang hoeven te wachten. De vierde klant die in de rij moet wachten krijgt de boodschappen gratis. Als je dit soort beloften communiceert, kom je er niet mee weg als je dat niet in de praktijk toepast. Het is dus belangrijk om de verwachtingen van de klant te managen. Afspraak is hierbij ook echt afspraak.
3. Val de klant niet onnodig lastig
Misschien een open deur. Maar val je klanten niet lastig. Neem geen contact op als dit niet nodig is en stuur geen email met informatie waar je klant niet op zit te wachten. Dit zorgt voor irritatie bij je klant. Dus neem alleen contact op met je klant als dat relevant is als je snel je klanttevredenheid wil verhogen.
4. Doe niet moeilijk over formaliteiten (als de klant wil ruilen)
Iedere onderneming heeft ze… regels en formaliteiten om je werk zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. Deze zijn erg makkelijk om duidelijkheid binnen de organisatie te krijgen, maar de klant zit er niet op te wachten. Doe niet moeilijk als een klant niet tevreden is of bijvoorbeeld iets wil ruilen. Geen kleine lettertjes dus voor een heldere (online) procedure.
5. Geef je fouten toe en los ze op juiste wijze op
Fouten worden overal gemaakt. Als er iets fout gaat en je klant is daar de dupe van, neem dat dan serieus. Geef je fout toe en los de klacht van de klant direct op. Ga hierbij niet in discussie met de klant. Een klacht of fout is een kans om een hele goede indruk achter te laten bij je klant door deze grandioos op te lossen. Een goede oplossing zorgt voor meer positieve mond-tot-mondreclame. En fouten niet oplossen of niet serieus nemen, zorgt voor het tegenovergestelde: negatieve mond-tot-mond reclame. En dat wil je natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Dus: neem de klant serieus. Wees open en transparant. Los het snel op.
6. Geef oprechte aandacht aan je klant
Deze laatste tip, maar zeker niet de minst belangrijke: Geef je klant oprechte aandacht. Het staat in verschillende onderzoeken beschreven: klanten gaan niet weg vanwege een te hoge prijs, maar vanwege de aandacht en service die ze krijgen. Het is dus een quick win als je net even iets vaker de juiste aandacht geeft aan je klant. Een kaartje met een verjaardag of een belletje om na te vragen hoe de vakantie was. Een kleine moeite maar groot resultaat!
Met deze 6 tips kan je direct aan de slag en voorkom je gemakkelijk dat klanten ontevreden worden. Laat ze niet liggen.
Welke tips kan jij nog toevoegen aan deze lijst? Laat ze onder dit bericht achter!
Meer weten of reuzestappen maken op het gebied van klanttevredenheid binnen je organisatie? Meld je dan nu aan voor onze Masterclass Van Klant naar Ambassadeur.