Wil je meer weten over het verhogen van je klanttevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur

Steeds meer bedrijven realiseren zich dat een hoge klanttevredenheid bijdraagt aan het succes van hun bedrijf. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten tevreden zijn en blijven?”. Op basis van mijn ervaring heb ik de volgende tips verzameld.

Lever iets extra

Vraag jezelf eens af waarom zou een klant een product bij mij kopen en niet bij mijn buurman. Hoe kan je ervoor zorgen dat een klant zijn aankoop bij jou doet? Lever iets extra, zorg bijvoorbeeld voor een mooiere verpakking, een makkelijkere bestelmethode of soepelere leveringsvoorwaarden. Bedenk voor jezelf wat jij voor jouw product extra kan leveren.

Los klachten goed op

Het wordt wel vaker gezegd. Een klacht is een kans. Ik kan uit ervaring vertellen dat dit ook echt zo is. Ik heb jaren op de klachtenafdeling van een groot reisconcern gewerkt en ons streven was niet om de klacht zo snel mogelijk met zo weinig mogelijk middelen af te wikkelen maar om de klacht daadwerkelijk op te lossen en de klant tevreden te stellen. Regelmatig kwam er helemaal geen vergoeding aan te pas. Het gaat erom dat je luistert naar je klant en meedenkt in oplossingen. Als een klant het gevoel heeft dat hij ertoe doet en dat jij echt je best doet om hem zo goed mogelijk te helpen dan zal dit een grote invloed hebben op zijn klanttevredenheid.

Beloon trouwe klanten

Helaas zie ik regelmatig de mooiste aanbiedingen voorbij komen voor nieuwe klanten. Maar wat doet een bedrijf met klanten die hij al heeft?  Besteed je budget voor het aantrekken van nieuwe klanten eens aan je bestaande klantenbestand. Geef je bestaande klant die mooie aanbieding en laat weten dat je waardeert dat zij je klant zijn.

Verras je klant

Doe eens iets wat je klant niet verwacht. Stuur hem een kaartje met zijn verjaardag. Geef je product een keer gratis weg. Of als je iets persoonlijks over je klant weet speel daar dan eens op in. Zo wist ik bijvoorbeeld dat de dochter van één van mijn klanten volgend jaar naar de middelbare school gaat. Omdat mijn dochter dat ook gaat en pas een leuk boek over de brugklas heeft gelezen besloot ik dat boek aan hem te geven. Hij reageerde erg enthousiast en heeft inmiddels een nieuwe opdracht geplaatst.

Krijg inzicht in jouw klanttevredenheid

Om de tevredenheid van je klanten te kunnen verhogen moet je wel inzicht hebben in hun klanttevredenheid en hun behoefte. Achterhaal of je klanten tevreden zijn. Wie zijn wel tevreden en wie zijn niet tevreden? Waarover zijn klanten tevreden en waarover zijn klanten minder tevreden? Wat zijn de behoefte van je klanten? Hoe kan je je klanten beter bedienen? Door onderzoek te doen krijg je antwoord op al deze vragen en kan je gericht aan de slag om je klanttevredenheid te verhogen.

Wil je zelf aan de slag met het verhogen van je klanttevredenheid? Kom dan naar de inspiratiesessie Van Klant naar Ambassadeur.

Wil je meer weten over het verhogen van je klanttevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur

Wil je nog meer tips voor vergroten van je klanttevredenheid?

Bekijk dan deze video!