Als je je organisatie wilt verbeteren, dan is het ophalen van feedback van je medewerkers een goed idee. Met de resultaten uit een medewerkertevredenheidsonderzoek, heb je goede handvatten om bijvoorbeeld de klantgerichtheid van je organisatie te vergroten of juist slimmer en efficiënter te gaan werken.

 

Maar hoe pak je het uitvoeren van een medewerkertevredenheidsonderzoek nu precies aan? Welke vragen wil je aan je medewerkers stellen? Waarom komen ze bij je werken? Waarom zullen ze vertrekken en welke ideeën hebben ze?

 

Wil je alle vragen aan alle medewerkers stellen, of is er ook een groep medewerkers die je graag andere vragen zou willen stellen? Wil je de vragen 1 op 1 stellen of juist anoniemer door middel van een online vragenlijst. Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen als je een medewerkertevredenheidsonderzoek uit wilt voeren.

 

Als je vooruit wilt met je organisatie, dan is het belangrijk om goede vragen te stellen en de juiste keuzes te maken. Met deze tips maak je een goede start met je medewerkertevredenheidsonderzoek.

 

1. Voorbereiding

Wil je succesvol feedback verzamelen? Dan is een goede voorbereiding het halve werk. Eerst moet je weten welke informatie je wilt verzamelen. Wat is precies het doel van je onderzoek. Wil je het medewerkertevredenheidsonderzoek inzetten om bijvoorbeeld daarna processen te gaan verbeteren? Of wil je weten wat je employee journey is? Met een duidelijk einddoel voor ogen, wordt de verdere invulling van het onderzoek makkelijker.

2. Methode

Het ophalen van feedback kan op verschillende manieren. Dit kan door middel van persoonlijke gesprekken, maar ook met online onderzoek. Beide methoden hebben hun voor- en nadelen. In persoonlijke gesprekken kan je dieper op bepaalde zaken ingaan, maar deze gesprekken kosten ook veel tijd. In een (anoniem) online onderzoek zullen je medewerkers zich vrijer voelen om feedback te geven. Daarnaast is deze vorm van feedback verzamelen minder tijdrovend dan persoonlijke gesprekken.

3. Timing

Kies een goed moment uit om medewerkertevredenheidsonderzoek uit te voeren. In veel organisaties heb je te maken met drukke en minder drukke perioden. Kies een periode uit waarbij je medewerkers voldoende tijd hebben om aan een onderzoek deel te nemen. Omzeil daarnaast perioden waarin veel medewerkers afwezig zijn. Dit zal je respons vergroten.

4. Juiste vragen

De vraagstelling bepaalt welke antwoorden je krijgt. Je kan de vragen op een positieve, negatieve of neutrale manier formuleren. Het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Daarnaast heb je de keuze om open en gesloten vragen te stellen. Met gesloten vragen kan je het antwoord meer sturen en bij gesloten vragen kan de respondent een uitgebreider antwoord geven. Gesloten vragen zorgen ervoor dat de invultijd wordt beperkt en open vragen zorgen voor een verlening van de invultijd. Overweeg bij iedere vraag dus goed op welke manier je hem stelt.

5. Anonimiteit

Als je een medewerkertevredenheidsonderzoek uitvoert, wil je niet alleen een hoge respons maar ook een betrouwbare respons. In een medewerkertevredenheidsonderzoek kunnen gevoelige vragen worden gesteld. Bijvoorbeeld vragen over de leidinggevende. Als je wilt voorkomen dat medewerkers wenselijke antwoorden geven, kies er dan voor om je onderzoek anoniem uit te voeren.

6. Design

Als je medewerkers uitgenodigd om  een vragenlijst in te vullen, dan is het belangrijk dat ze deze ook invullen. Het design van de vragenlijst speelt daarbij een belangrijke rol. Maak bijvoorbeeld de vragenlijst op in de kleuren van je huisstijl en voeg aantrekkelijke afbeeldingen toe. Met een goed enquête programma kan je de vragenlijst helemaal naar je eigen wens opmaken.

7. Uitnodiging

De uitnodiging is het eerste wat je medewerkers zien voordat ze starten met het onderzoek. Het is essentieel om door middel van de uitnodiging je medewerker warm maakt om het onderzoek in te vullen. Geef in je uitnodiging aan waarom het noodzakelijk is dat ze deelnemen aan het onderzoek. Geef daarbij ook aan wat het voordeel voor de medewerker is. Daarnaast is het een goed idee om alvast in te gaan op de thema’s die worden behandeld in de vragenlijst.

8. Informatieverwerking

Na het verzamelen van de feedback begint het belangrijkste onderdeel van medewerkertevredenheidsonderzoek: namelijk de informatieverwerking. Je wilt met de informatie die je hebt verzameld de juiste verbeterslagen maken. Bedenk daarom van tevoren goed hoe je de verzamelde informatie gaat verwerken.

9. Rapportage

Verzamelde feedback rapporteer je het beste door middel van grafische elementen. Bijvoorbeeld door middel van tabellen, diagrammen en figuren. Op deze manier kan je in één oogopslag zien wat je resultaat is. Lange teksten zijn over het algemeen niet aantrekkelijk, dus beperk dit.

10. Zelf doen of uitbesteden

Als je door middel van feedback van je medewerkers verbeterslagen door wilt voeren, dan kan je hier zelf mee aan de slag gaan. Is het uitvoeren van medewerkertevredenheidsonderzoek geen dagelijkse kost voor je? Dan kan dit een tijdrovende klus worden. Heb je deze tijd niet? Dan is het uitbesteden van medewerkertevredenheidsonderzoek aan een gespecialiseerd bureau een goed idee. Je hoeft dan alleen beslissingen te maken en het onderzoekstraject wordt volledig uitgevoerd. Je hoeft niet na te denken over het opstellen van de vragenlijst, het verzamelen van data en de analyse. ReviewPartner helpt je graag bij dit proces. Klik hier voor meer informatie over ons medewerkertevredenheidsonderzoek. 

Wil je meer weten over het verhogen van je medewerkertevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur