Wil je meer weten over het verhogen van je klanttevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur

Tegenwoordig is het steeds belangrijker om te achterhalen wat de ervaringen en wensen van jouw (potentiele) klanten en medewerkers zijn. Een goede en veelgebruikte manier hiervoor is om onderzoek te doen via een enquête. Maar hoe zorg je er dan voor dat er zoveel mogelijk klanten reageren?

Ik heb inmiddels al duizenden consumenten en tientallen bedrijven mogen ondervragen via een enquête en voor mij blijft het een sport om een zo hoog mogelijke respons te behalen. Om te onderzoeken welke factoren van invloed zijn op het respons percentage heb ik veelal gebruik gemaakt van A/B testing.

De onderzoeksresultaten heb ik tot in detail uitgetest en blijf ik monitoren want factoren en mensen blijven veranderen. Ik zal je niet lastigvallen met al deze details, daar is dit blog te kort voor en waarschijnlijk is dit voor de meeste van jullie ook niet relevant. Ik heb de hoofdzaken die zowel voor B2C als voor B2B geschikt zijn hieronder genoemd.

Tijdstip van verzenden                                                                                                    

Een enquête zomaar versturen zonder na te denken over welke dag of tijdstip het is zou zonde zijn. Het tijdstip heeft grote invloed op de respons. Wat voor jou het beste tijdstip is hangt af van jouw doelgroep en de reden van je onderzoek.

Wil je een enquête naar een bedrijf sturen dan is het verstandig om dit overdag op een werkdag te doen. Daarnaast is het goed om in te zoomen op het soort bedrijf. Hoe laat gaat het bedrijf open? Op welk tijdstip beantwoorden ze hun mails? Op welke dag zou iemand tijd kunnen hebben om een enquête te beantwoorden? Doe dit niet op de drukste dag van de week.

Persoonlijke uitnodiging

Nodig iemand persoonlijk uit. De kans dat iemand bereid is om zijn ervaring met je te delen is velen malen groter als je iemand bij zijn naam aanspreekt. Stel voor dat je een mail krijgt waarin je wordt aangesproken met Beste klant…dan krijg je toch al snel het gevoel dat je een nummer bent.

Naast het persoonlijk aanspreken van iemand helpt het ook om een persoonlijke afzendnaam te gebruiken.

Aantrekkelijke uitnodigingstekst

Zorg dat je een aantrekkelijke uitnodiging maakt en probeer de tekst zo kort en duidelijk mogelijk weer te geven. De volgende items behoren in een goede mailing te staan;

  • Persoonlijke aanhef en persoonlijke afzender
  • Doel van het onderzoek
  • Lengte (aantal vragen) of tijdsduur (in minuten) dat het duurt om de enquête in te vullen
  • Duidelijke call to action

Incentive

Eerlijk gezegd twijfelde ik of ik deze ertussen moest zetten. Over het algemeen werkt het repons verhogend als iemand er iets voor krijgt. Er zit echter ook een schaduwkant aan. Sommige mensen vullen een enquête alleen maar in omdat ze er iets voor krijgen. Je kunt jezelf dan afvragen of de gegeven feedback nog wel betrouwbaar is.

Korte en relevante vragenlijst

Probeer je vragenlijst zo kort en relevant mogelijk te houden. Denk voor je met een onderzoek start goed na over je onderzoeksdoel. Welke informatie wil je achterhalen? Hou vervolgens je onderzoeksdoel erbij als je de vragen gaat opstellen en bedenk bij elke vraag…”Voegt dit iets toe aan het antwoord op mijn onderzoeksdoel?”. Op deze manier verzandt je niet in allerlei bijvragen die er eigenlijk niet toe doen en de vragenlijst onnodig lang maken.

Daarnaast is het belangrijk om je respondent relevante te vragen. Laat iemand niet door een vragenlijst gaan waarbij hij bij de helft van de vragen niet weet wat hij moet invullen of als antwoord steeds “niet van toepassing” moet aanvinken. Stel je respondent op basis van zijn profiel en zijn antwoorden relevante vervolgvragen.

Reminder

En natuurlijk helpt het als iemand niet reageert op een uitnodiging om die persoon een herinnering te sturen.  Verstuur maximaal 2 herinneringen anders gaat het irritatie opleveren en als iemand na de eerste uitnodiging aangeeft geen behoefte te hebben aan de enquête verwijder deze persoon dan ook direct uit je mailinglijst.

A/B tests

Als je regelmatig enquêtes verstuurd, doe dan zelf ook A/B tests. Kijk wat voor jouw doelgroep de optimale mailing is. Varieer met lengte, call to action buttons, tekst in je onderwerpsregel etc. En varieer ook met de dag van verzending en het tijdstip.

Veel succes allemaal!

 

Wil je meer weten over het verhogen van je klanttevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur

Wil je nog meer tips voor vergroten van je klanttevredenheid?

Bekijk dan deze video!