Je ziet ze wel vaker voorbij komen, bedrijven die gaan als een speer. Coolblue is daar een mooi voorbeeld van. Met de producten die ze verkopen, zijn ze niet echt onderscheidend in hun markt. Sterker nog: er is ontzettend veel concurrentie in de markt voor consumentenelektronica. Toch heeft Coolblue het voor elkaar gekregen om het te schoppen tot een miljoenenbedrijf.

De klant als middelpunt van je organisatie

‘Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen?’ hoor ik je denken. Het idee is eigenlijk heel simpel. Alles draait om de klant bij Coolblue, de klant staat in het middelpunt van de organisatie. Bij Coolblue denken ze vanuit de behoefte van de klant. Alle dingen waar een klant niet op zit te wachten hebben ze geschrapt. En zaken die klanten blij en tevreden maakt, daar doen ze heel veel aan. Dit zorgt ervoor dat Coolblue ontzettend populair is geworden. Door de klant centraal te stellen en te sturen op klanttevredenheid hebben ze – via mond-tot-mondreclame – een enorm grote klantenkring opgebouwd.

Hoe kan jij werken aan een klantgerichte organisatie?

Maar nu denk je misschien, mijn organisatie is helemaal niet vergelijkbaar met dat van Coolblue. Wij kunnen je vanuit onze ervaring melden dat het principe van klantgerichtheid niet alleen voor grote spelers als Coolblue werkt. Ook minder grote spelers die klantgerichtheid tot hun belangrijkste speerpunt binnen hun organisatie hebben gemaakt zijn succesvoller dan hun concurrenten. Wil je tips om je klanttevredenheid naar een hoger niveau te brengen? Lees dan ons blog 5 tips om je klanttevredenheid te verhogen.

Wil je zelf aan de slag om je organisatie nog klantgerichter te maken? Met de Masterclass Van Klant naar Ambassadeur maak je een kick start naar een meer klantgerichte organisatie.

Meer informatie over de masterclass of je direct aanmelden? Klik hier.

 

Wil je meer weten over het verhogen van je klanttevredenheid?

Kom naar de inspiratielunch van Klant naar Ambassadeur

Wil je nog meer tips voor vergroten van je klanttevredenheid?

Bekijk dan deze video!