Het verzamelen van klantfeedback, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar verzamel je zelf ook feedback van je klanten? Welke gevaren loop je als je geen klantfeedback verzamelt? Hieronder geven we de 3 belangrijkste gevaren.
Negatieve mond-tot-mondreclame
Als je geen feedback verzamelt van je klanten, dan weet je ook niet wie je ontevreden klanten zijn. Je hebt daardoor geen inzicht in klachten. En je hebt hierdoor ook niet de kans om deze klachten op te lossen en de betreffende klanten tevreden te stellen. Is iemand ontevreden over jouw product of dienst, dan is de kans zeer groot dat hij of zij dit doorvertelt aan anderen. Dit heeft als gevolg: negatieve mond-tot-mondreclame waar je geen grip op hebt.
Gemiste kansen
Door je klant niet om zijn feedback te vragen, laat je kansen liggen. Ten eerste de kans om klachten op te lossen. Met het goed oplossen van klachten, krijg je de kans om van klanten ambassadeurs te maken. Wie klachten goed oplost, kan rekenen op positieve mond-tot-mondreclame in plaats van negatieve. En positieve mond-tot-mondreclame is een sterk marketinginstrument om nieuwe klanten aan te trekken.
Upselling
Daarnaast laat je kansen voor upselling liggen als je de klant niet om zijn feedback vraagt. Door je klant feedback te vragen, krijg je ook inzicht in de behoefte van je klant. Dit kan je inzetten om je diensten of producten te verbeteren, maar ook om je klant het juiste aanbod te doen. Dit zorgt weer voor meer omzet en tevreden klanten. Een win-win situatie dus!